Statuten

STATUTEN TENNISVERENIGING FRANKRIJK

(Notarieel vastgelegd op 31 maart 2010 bij Notariskantoor Wemes Weber Scheiberlich  te Harderwijk.)

Naam en zetel

Artikel 1

1. De vereniging draagt de naam: Tennisvereniging Frankrijk. 2. Zij heeft haar zetel in de gemeente Harderwijk.

Oprichting

Artikel 2

De vereniging is opgericht op achtentwintig augustus negentienhonderdtweeënnegentig.

Doel

Artikel 3

1. De vereniging heeft als doel het doen beoefenen en bevorderen van de tennissport. 2. Zij tracht dit doel ondermeer te bereiken door: a. het geven van gelegenheid tot het beoefenen van het tennisspel; b. het vormen van een band tussen haar leden; c. het stimuleren en promoten de tennissport; d. het nemen van maatregelen, die kunnen leiden tot het verhogen van het spelpeil van de leden van de vereniging; e. het uitschrijven van en deelnemen aan wedstrijden; f. het verbreiden van de regels van het tennisspel onder de leden; g. alle wettig geoorloofde middelen die de vereniging verder ten dienste staan; h. al hetgeen te dezer zake nader is omschreven in het na te noemen huishoudelijk reglement.

Leden

Artikel 4

1. De vereniging kent de navolgende leden: a. seniorleden; b. juniorleden; c. niet-spelende leden. 2. Seniorleden van de vereniging zijn natuurlijke personen, die voor de eerste januari van het verenigingsjaar de zeventienjarige leeftijd hebben bereikt en die de tennissport actief beoefenen of beoefend hebben. 3. Juniorleden zijn natuurlijke personen, die voor de eerste januari van het verenigingsjaar de zeventienjarige leeftijd nog niet hebben bereikt en die de tennissport actief beoefenen of beoefend hebben. 4. Niet-spelende leden zijn zij die minimaal 3 jaar seniorlid zijn geweest en, om persoonlijke redenen, van volledig lidmaatschap afzien. Zij hebben dezelfde rechten en verplichtingen als seniorleden, met uitzondering van het recht om te spelen, introducés mee te nemen en de plicht dienst te doen volgens het barreglement. 5. Juniorleden zijn geen leden in de zin van de wet, doch zij hebben – behoudens dat zij geen stemrecht hebben, niet tot bestuurslid kunnen worden benoemd, noch de bevoegdheid hebben als bedoeld in artikel 12, lid 4 – overigens dezelfde rechten en verplichtingen als in de wet en deze statuten aan seniorleden zijn toegekend en opgelegd. Bij een stemming in de algemene vergadering hebben zij een adviserende stem.

Aanmelding en toelating

Artikel 5

1. Aanmelding als lid van de vereniging geschiedt door het indienen bij de secretaris van het bestuur van een ingevuld en ondertekend aanmeldingsformulier, zoals nader bepaald in het huishoudelijk reglement. Betreft het een aanmelding van een minderjarige dan moet dit formulier mede zijn ondertekend door een wettelijk vertegenwoordiger van de minderjarige. 2. Het bestuur beslist omtrent de toelating van seniorenleden, juniorleden en niet-spelende leden. 3. Bij niet-toelating door het bestuur tot seniorlid, juniorlid of niet-spelend lid kan de algemene vergadering alsnog tot toelating besluiten, echter slechts met een meerderheid van tenminste twee/derde van de geldig uitgebrachte stemmen.

Einde van het lidmaatschap

Artikel 6

1. Het lidmaatschap van de vereniging eindigt: a. door het overlijden van het lid; b. door schriftelijke opzegging door het lid aan de secretaris van het bestuur; c. door opzegging namens de vereniging; deze opzegging kan worden gedaan, wanneer een lid niet meer voldoet aan de vereisten die door de statuten voor het lidmaatschap zijn gesteld, wanneer hij zijn verplichtingen jegens de vereniging niet nakomt, alsook wanneer redelijkerwijs van de vereniging niet kan worden gevergd het lidmaatschap te laten voortduren; d. door ontzetting; deze kan alleen worden uitgesproken bij besluit van de algemene vergadering, genomen met een meerderheid van tenminste twee/derde van de geldig uitgebrachte stemmen, wanneer een lid in strijd met de statuten, reglementen en/of besluiten van de vereniging handelt of de vereniging op onredelijke wijze benadeelt. 2. Opzegging van het lidmaatschap door het lid kan slechts geschieden tegen het einde van het verenigingsjaar en met inachtneming van een opzegtermijn van vier weken. 3. Opzegging namens de vereniging geschiedt door het bestuur. 4. Een opzegging in strijd met het bepaalde in lid 2 van dit artikel doet het lidmaatschap eindigen op het vroegst toegelaten tijdstip, volgende op de datum waartegen was opgezegd. 5. Een lid is niet bevoegd door opzegging van zijn lidmaatschap een besluit, waarbij de verplichtingen van de leden van geldelijke aard zijn verzwaard, te zijnen opzichte uit te sluiten. 6. Van een besluit tot opzegging van het lidmaatschap door de vereniging op grond dat redelijkerwijs van de vereniging niet kan worden gevergd het lidmaatschap te laten voortduren, staat de betrokkene binnen een maand na de ontvangst van de kennisgeving van het besluit beroep open bij de algemene vergadering. Hij wordt daartoe ten spoedigste schriftelijk van het besluit met opgave van redenen in kennis gesteld. Gedurende de beroepstermijn en hangende het beroep is het lid geschorst. 7. Wanneer het lidmaatschap in de loop van een  verenigingsjaar eindigt, blijft de contributie over het gehele verenigingsjaar verschuldigd. 8. In de gevallen genoemd in lid 1 onder a,c en d van dit artikel, eindigt het lidmaatschap onmiddellijk.

Schorsing

Artikel 7

1. Leden, die handelen in strijd met de statuten en/of het huishoudelijk reglement van de vereniging of die zich niet gedragen naar de besluiten van de algemene vergadering of naar besluiten die het bestuur van de vereniging krachtens de statuten of ingevolge opdracht van de algemene vergadering heeft genomen, kunnen door het bestuur worden geschorst voor maximaal vier weken. Bij een schorsing voor een langere periode dient het bestuur aan de algemene vergadering een voorstel te doen tot ontzetting uit het lidmaatschap. 2. Geschorste leden zijn verstoken van alle rechten, welke uit het lidmaatschap voortvloeien, doch behouden het recht op de algemene vergadering, waar hun schorsing en/of voorgestelde ontzetting wordt behandeld, aan de beraadslagingen daarover deel te nemen.

Contributie

Artikel 8

1. De leden moeten een jaarlijkse contributie betalen, die bij besluit van de algemene vergadering wordt vastgesteld en die per categorie kan worden bepaald. 2. De algemene vergadering kan bepalen dat nieuw toegetreden leden entreegeld moeten betalen. 3. Het bestuur is bevoegd in bijzondere gevallen gehele of gedeeltelijke ontheffing van de verplichting tot het betalen van contributie en/of entreegeld door leden te verlenen.

Bestuur

Artikel 9

1. Het bestuur bestaat uit een oneven aantal leden, bij voorkeur uit zeven personen maar met een minimum van vijf, waaronder een voorzitter, een secretaris en een penningmeester, die allen meerderjarig moeten zijn. 2. Bestuursleden worden gekozen en benoemd door de algemene vergadering uit een lijst van door het bestuur en/of leden gestelde kandidaten. Verkiesbaar tot bestuurslid zijn alleen seniorleden en niet-spelende leden. Niet verkiesbaar tot bestuurslid zijn belanghebbenden bij de tennissport, tenzij dispensatie is verleend. 3. De voorzitter wordt door de algemene vergadering in functie gekozen; de overige bestuursfuncties worden door de gekozenen in onderling overleg verdeeld. 4. De wijze van verkiezing, aftreden en/of vervanging van bestuursleden wordt nader bij het huishoudelijk reglement geregeld. 5. De algemene vergadering kan een bestuurslid te allen tijden ontslag verlenen. Het bestuurslidmaatschap eindigt ook wanneer het lidmaatschap van vereniging eindigt en wanneer het bestuurslid zijn functie wenst neer te leggen. 6. Bij een vacature in het bestuur benoemt de eerstvolgende algemene vergadering een opvolger. 7. Indien in het bestuur één of meer vacatures ontstaan, blijven de overblijvende bestuursleden een bevoegd college vormen, tenzij het aantal zitting hebbende bestuursleden minder bedraagt dan het aantal vacatures. In dat laatste geval zijn de overgebleven bestuursleden verplicht binnen een termijn van één maand na het ontstaan van de laatste vacature een algemene vergadering bijeen te roepen, waarin wordt voorzien in de ontstane vacature(s). 8. Bestuursbesluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen. 9. Van het verhandelde in elke vergadering worden notulen opgemaakt, die door de voorzitter en secretaris worden vastgesteld en ondertekend. 10. Door de algemene vergadering kunnen aan het bestuur juniorleden als adviseurs worden toegevoegd.

Taak en bevoegdheden van het bestuur

Artikel 10

1. Het bestuur is belast met het besturen van de vereniging. De vereniging wordt vertegenwoordigd door het bestuur.  Daarnaast kan de vereniging worden vertegenwoordigd door de voorzitter tezamen met de secretaris, de voorzitter tezamen met de penningmeester dan wel de secretaris tezamen met de penningmeester. 2. Het bestuur is onder meer bevoegd tot: a. het huren, verhuren of op andere wijze in gebruik of genot verkrijgen en geven van registergoederen; b. het sluiten, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten. 3. Het bestuur is, mits met goedkeuring van de algemene vergadering, bevoegd : a. te besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot het kopen, vervreemden en bezwaren van registergoederen; b. te besluiten tot het aangaan van overeenkomsten, waarbij de vereniging zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een ander sterk maakt of zich tot zekerheidstelling voor een schuld van een ander verbindt; c. te besluiten tot het verrichten van rechtshandelingen waarvan de financiële betekenis óf onbepaald is óf een bij huishoudelijk reglement te bepalen bedrag te boven gaat, óf waardoor de vereniging voor langer dan één jaar wordt gebonden; d. te besluiten tot het aangaan van overeenkomsten, waarbij aan de vereniging een (bank)krediet wordt verleend; e. tot het ter leen verstrekken van gelden, alsmede het ter leen opnemen van geld, waaronder niet is begrepen het gebruikmaken van een aan de vereniging verleend (bank)krediet; f. het aangaan van vastellingsovereenkomsten; g. het optreden in rechte, waaronder begrepen het voeren van arbitrale procedures, doch met uitzondering van het nemen van conservatoire maatregelen en van het nemen van die rechtsmaatregelen, die geen uitstel kunnen lijden. Op het ontbreken van deze goedkeuring van de algemene vergadering kan, wat betreft de sub a en b bedoelde rechtshandelingen door het vereniging tegen derden dan wel door derden tegen de vereniging wél een beroep worden gedaan, terwijl op het ontbreken van deze goedkeuring van de algemene vergadering, wat betreft de sub c tot en met g bedoelde rechtshandelingen, géén beroep kan worden gedaan. 4. Het bestuur kan met inachtneming van de voorgaande leden binnen de grens van zijn bevoegdheden één of meer van zijn leden schriftelijk machtigen voor het bestuur of de vereniging op te treden. 5. Het bestuur kan uit de leden één of meer commissies instellen. 6. Over alles wat niet door de wet, statuten of (huishoudelijk) reglement is geregeld, beslist het bestuur.

Rekening en verantwoording

Artikel 11

1. Het verenigingsjaar is gelijk aan het kalenderjaar 2. Het bestuur is verplicht van de vermogenstoestand van de vereniging zodanige aantekeningen te houden, dat daaruit te allen tijde haar rechten en verplichtingen kunnen worden gekend. 3. Jaarlijks wordt uiterlijk in de maand maart een algemene vergadering – de jaarvergadering – gehouden en daarin brengt het bestuur zijn jaarverslag uit en legt, onder overlegging van een balans en een staat van baten en lasten, rekening en verantwoording af over zijn in het afgelopen verenigingsjaar gevoerde bestuur. Deze stukken dienen door alle bestuursleden te worden ondertekend. Indien de ondertekening van één van hen ontbreekt, dient hiervan onder opgave van redenen melding gemaakt te worden. 4. Wordt omtrent de getrouwheid van de stukken bedoeld in het vorige lid aan de algemene vergadering niet een verklaring afkomstig van een accountant als bedoeld in artikel 2: 393 lid 1 Burgerlijk Wetboek overgelegd, dan benoemt de algemene vergadering, jaarlijks, een commissie van teminste twee leden die geen deel van het bestuur mogen uitmaken. Verkiezing, vervanging en/of aftreden van deze commissileden wordt nader geregeld bij het huishoudelijk reglement. 5. Het bestuur is verplicht aan de commissie, ten behoeve van haar onderzoek, alle door haar gevraagde inlichtingen te verschaffen, haar desgewenst de kas en de waarden te tonen en inzage in de boeken en bescheiden van de vereniging te geven. 6. De commissie onderzoekt de in lid 2 en lid 3 bedoelde stukken. 7. Vergt dit onderzoek naar het oordeel van de commissie bijzondere boekhoudkundige kennis, dan kan zij zich op kosten van de vereniging door een deskundige doen bijstaan. De commissie brengt aan de algemene vergadering verslag van haar bevindingen uit. 8. De last van de commissie kan te allen tijde door de algemene vergadering worden herroepen, doch slechts door benoeming van een andere commissie. 9. Het bestuur is verplicht de bescheiden bedoeld in de leden 2 en 3 zeven jaar lang te bewaren.

Algemene vergaderingen

Artikel 12

1. Aan de algemene vergadering komen in de vereniging alle bevoegdheden toe, die niet door de wet of statuten aan anderen bestuur zijn opgedragen. 2. Op de jaarvergadering, als bedoeld in artikel 11, lid 3, komen onder meer aan de orde: a. de notulen van de laatst gehouden algemene vergadering; b. het jaarverslag, als bedoeld in artikel 11, lid 3; c. het verslag door de commissie, als bedoeld in artikel 11, lid 4, indien van toepassing; d. de rekening en verantwoording, als bedoeld in artikel 11, lid 3; e. de benoeming van de in artikel 11 genoemde commissie voor het volgende verenigingsjaar, indien van toepassing; f. de vaststelling van de contributie en eventueel entreegeld; g. de begroting voor het volgende verenigingsjaar; h. de verkiezing van de voorzitter van het bestuur; i. de verkiezing van de andere bestuursleden; j. de verkiezing van commissies; k. voorstellen van de zijde van het bestuur; l. voorstellen, ingediend door tenminste vijf stemgerechtigde leden; m. wat verder ter tafel komt. 3. Andere algemene vergaderingen dan de vorenbedoelde jaarvergadering worden gehouden zo dikwijls het bestuur dit wenselijk acht of wanneer het daartoe volgens de wet of statuten is verplicht. 4. Voorts is het bestuur op schriftelijk verzoek van tenminste één/tiende van het aantal stemgerechtigde leden verplicht tot het bijeenroepen van een algemene vergadering op een termijn van niet langer dan vier weken na indiening van het verzoek. Indien aan het verzoek binnen veertien dagen geen gevolg wordt gegeven, kunnen de verzoekers zelf tot die bijeenroeping overgaan door oproeping overeenkomstig artikel 13, of bij advertentie in ten minste één ter plaatse waar de vereniging is gevestigd veel gelezen dagblad.

Bijeenroeping algemene vergadering

Artikel 13

1. De algemene vergaderingen worden bijeengeroepen door het bestuur. De oproeping geschiedt schiftelijk (per brief of per e-mail) aan de adressen van alle leden, per oproep in het verenigingsblad en/of een publicatie op de website van de vereniging, met inachtneming van een termijn van ten minste veertien dagen, onverminderd het bepaalde in de artikelen 17 en 18. 2. Indien een lid hiermee instemt kan de oproeping geschieden door een langs elektronische weg toegezonden leesbaar en reproduceerbaar bericht aan het adres dat door hem voor dit doel aan de vereniging is bekend gemaakt. 3. Bij de oproeping worden de te behandelen onderwerpen vermeld, onverminderd het bepaalde in artikel 17 en 18.

Toegang en stemrecht

Artikel 14

1. Toegang tot de algemene vergadering hebben alle leden van de vereniging. Géén toegang hebben – met in achtneming van in het tweede lid van artikel 7 – geschorste leden. 2. Over toelating van andere dan de in lid 1 bedoelde personen beslist de algemene vergadering. 3. Ieder seniorlid en niet-spelend lid, dat niet is geschorst, dat niet is geschorst, heeft één stem. 4. Het uitbrengen van een stem bij volmacht is niet toegestaan.

Voorzitterschap – notulen

Artikel 15

1. De algemene vergaderingen worden geleid door de voorzitter van het bestuur of zijn plaatsvervanger. Ontbreken de voorzitter en zijn plaatsvervanger, dan treedt één van de andere bestuursleden, door het bestuur aan te wijzen, als voorzitter op. Wordt ook op deze wijze niet in het voorzitterschap voorzien, dan voorziet de vergadering zelf in haar leiding. 2. Van het verhandelde in elke vergadering worden door de secretaris of een ander door de voorzitter daartoe aangewezen persoon notulen opgemaakt, die na goedkeuring door de algemene vergadering in haar eerstvolgende vergadering alsdan door de voorzitter en de notulist worden vastgesteld en ondertekend. Zij die de vergadering bijeenroepen als bedoeld in artikel 12, lid 4, kunnen notarieel proces-verbaal van het verhandelde doen opmaken.

Besluitvorming

Artikel 16

1. Het ter algemene vergadering uitgesproken oordeel van de voorzitter, dat door de vergadering een besluit is genomen, is beslissend. Hetzelfde geldt voor de inhoud van een genomen besluit voor zover werd gestemd over een niet schriftelijk vastgelegd voorstel. 2. Wordt echter onmiddellijk na het uitspreken van het in het eerste lid bedoeld oordeel de juistheid ervan betwist, dan vindt een nieuwe stemming plaats, wanneer de meerderheid van de vergadering of, indien de oorspronkelijke stemming niet hoofdelijk of schriftelijk geschiedde, een stemgerechtigde aanwezige dit verlangt. Door deze nieuwe stemming vervallen de rechtsgevolgen van de oorspronkelijke stemming. 3. Een algemene vergadering kan slechts dan geldige besluiten nemen indien tenminste één/tiende van het aantal stemgerechtigde leden aanwezig is; is dit vereiste aantal leden niet aanwezig, dan moet binnen veertien dagen daarna een tweede algemene vergadering met dezelfde te behandelen onderwerpen worden bijeengeroepen en gehouden, waarin alsdan geldige besluiten kunnen worden genomen, ongeacht het aantal aanwezige stemgerechtigde leden. 4. Voor zover de statuten of de wet niet anders bepalen, worden alle besluiten van de algemene vergadering genomen met meerderheid van geldig uitgebrachte stemmen. 5. Blanco stemmen worden beschouwd niet te zijn uitgebracht. 6. Indien bij verkiezing van personen niemand de meerderheid heeft verkregen, vindt een tweede stemming plaats. Heeft ook dan niemand de meerderheid verkregen, dan vinden herstemmingen plaats totdat hetzij één persoon de meerderheid heeft verkregen, hetzij tussen twee personen is gestemd en de stemmen staken. Bij gemelde herstemmingen (waaronder niet is begrepen de tweede stemming) wordt telkens gestemd tussen de personen, op wie bij de voorafgaande stemming is gestemd, evenwel uitgezonderd de persoon, op wie bij die voorafgaande stemming het geringste aantal stemmen is uitgebracht. Is bij die voorafgaande stemming het geringste aantal stemmen op meer dan één persoon uitgebracht, dan wordt door loting uitgemaakt, op wie van de personen bij de nieuwe stemming geen stemmen meer kunnen worden uitgebracht. Ingeval bij een stemming tussen twee personen de stemmen staken, beslist het lot wie van beiden is gekozen. 7. Indien de stemmen staken over een voorstel, niet rakende verkiezing van personen, is het voorstel verworpen. 8. Stemmingen, niet rakende verkiezing van personen, geschieden mondeling, tenzij de voorzitter een schriftelijke stemming gewenst acht of één der stemgerechtigde zulks vóór de stemming verlangt. Stemmingen over personen geschieden uitsluitend schriftelijk. Schriftelijke stemming geschiedt bij ongetekende, gesloten briefjes. Besluitvorming bij acclamatie is mogelijk, tenzij een stemgerechtigde hoofdelijke of schriftelijke stemming verlangt. 9. Een eenstemmig besluit van alle leden, ook al zijn deze niet in een vergadering bijeen, heeft, mits met voorkennis van het bestuur genomen, dezelfde kracht als een besluit van de algemene vergadering. 10. Zolang in een algemene vergadering alle leden aanwezig zijn, kunnen geldige besluiten worden genomen, mits met algemene stemmen, omtrent alle aan de orde komende onderwerpen – dus mede een voorstel tot statutenwijziging of tot ontbinding – ook al heeft geen oproeping plaatsgehad of is deze niet op de voorgeschreven wijze geschied of is enig ander voorschrift omtrent het oproepen en houden van vergaderingen of een daarmee in verband houdende formaliteit niet in acht genomen.

Statutenwijzigingen

Artikel 17

1. De statuten van de vereniging kunnen worden gewijzigd door een besluit van de algemene vergadering, mits de oproeping tot deze vergadering ten minste vier weken tevoren heeft plaatsgevonden en in de oproeping het voorstel tot statutenwijziging woordelijk is vermeld. 2. Een besluit tot statutenwijziging moet worden genomen met een meerderheid van tenminste twee/derde van de geldig uitgebrachte stemmen, in een vergadering waarin tenminste twee/derde van het aantal stemgerechtigde leden aanwezig is. Is niet twee/derde van stemgerechtigde leden aanwezig, dan wordt binnen drie weken daarna een tweede vergadering bijeengeroepen en gehouden, waarin over het voorstel zoals dat in de vorige vergadering aan de orde is geweest, ongeacht het aantal aanwezige stemgerechtigde leden, kan worden besloten, mits met een meerderheid van tenminste twee/derde van de geldig uitgebrachte stemmen. 3. Een statutenwijziging treedt niet in werking dan nadat van deze statutenwijziging een notariële akte is opgemaakt. Ieder van de bestuursleden is bevoegd de akte van statuten wijziging te doen verleiden.

Ontbinding

Artikel 18

1. De vereniging kan worden ontbonden door een besluit van de algemene vergadering; het bepaalde in de leden 1 en 2 van het voorgaande artikel is van overeenkomstige toepassing. 2. De vereffening van het vermogen van de ontbonden vereniging geschiedt door het bestuur, tenzij bij het besluit tot ontbinding één of meer anderen tot vereffenaar zijn aangewezen. 3. Het batig saldo na vereffening vervalt aan degenen, die ten tijde van het besluit tot ontbinding lid waren. Ieder van de leden ontvangt een gelijk deel. Bij het besluit tot ontbinding kan echter ook een andere bestemming aan het batig saldo worden gegeven.

Huishoudelijk reglement

Artikel 19

1. De algemene vergadering kan een huishoudelijk reglement alsook andere reglement(en) vaststellen. 2. Een (huishoudelijk) reglement mag niet in strijd zijn met de wet, ook waar die geen dwingend recht bevat, noch met de statuten.