De visie van de Fysio: ‘Het belang van voldoende drinken’

Voldoende drinken is belangrijk, helemaal op warme dagen. En dan heb ik het nu niet over het pilsje na de wedstrijd of de training. Alcohol drijft namelijk vocht af. Water is de beste keus; goedkoop, bevat 0 calorieën en komt gewoon uit de kraan!

We bestaan voor meer dan de helft uit water!

Bijna 60% van het menselijk lichaam bestaat uit water. Spierweefsel bestaat voor 75% uit water, ons bloed bestaat voor ongeveer 83% uit water, onze hersenen bestaan voor 70% uit water en onze longen voor bijna 90 %.

Langer last van spierpijn bij vocht tekort
Het is dus niet zo verwonderlijk dat wanneer je te weinig vocht binnen krijgt je op veel verschillende gebieden klachten kan krijgen. Je kunt duizelig of moe worden, je concentratievermogen wordt minder, er kan hoofdpijn ontstaan of je kunt last krijgen van constipatie. Ook kan te weinig vocht ervoor zorgen dat je spierkrampen krijgt en dat spierpijn langer aanhoudt.

 

Water als smeermiddel voor gewrichten

Wanneer de hoeveelheid water in je lichaam met 5% gedaald is, wordt dit merkbaar in de spieren, gewrichten en  pezen. Water werkt in de gewrichten als een soort smeermiddel. Zodra je er te weinig van binnen krijgt gaan de gewrichten stroever werken en zal je lijf stijf aan gaan voelen.

‘Je loopt een groter risico op blessures als je onvoldoende drinkt’

Zorg goed voor je interne milieu

Daarnaast wordt water als een soort tussenstof tussen de spieren, pezen en gewrichten gebruikt. In deze tussenstof, ook wel het interne milieu genoemd, kunnen voedingsstoffen kunnen worden aangevoerd en afvalstoffen worden afgevoerd.

Als je onvoldoende drinkt raakt dit interne milieu vervuild en loop je sneller blessures op en/ of herstel je minder snel.

De Europese Gezondheidsdienst raadt volwassenen aan om dagelijks 1,5 tot 2 liter te drinken. Bij inspanning of warmte verlies je meer vocht en is het belangrijk nog iets meer te drinken. 

Tip: Drink je op een warme dag wel alcohol, dan kun je het beste naast ieder glas alcohol een glas water drinken.

drinkwaterS

Blessurespreekuur

Heeft u verder nog vragen? U bent altijd van harte welkom op het maandelijkse blessurespreekuur van Marjan Haverkamp. Marjan is iedere eerste dinsdag van de maand (toss avond) op de club aanwezig om al uw vragen of blessures te behandelen.

Wilt op een ander tijdstip een afspraak maken, bel dan FysioTotaal;

Telefoonnummer; 0341 460493. www.fysiototaal.info